Maggie Nelson schreibt für mich.
So kommt es mir jedenfalls vor, seit sie mir im Oktober 2018 erstmals begegnet ist – nicht persönlich, aber höchst intim, mit Bluets, ihrem wundervollen Buch über Trennungsschmerz und die Farbe Blau.
Zwei Jahre später, als ich dem Geheimnis meiner Großeltern in Tansania nachspürte, haben mich Die roten Stellen begleitet, Nelsons damals gerade auf Deutsch erschienene Auseinandersetzung mit dem dunkelsten Kapitel ihrer Familie.
Und nun, während der Vorbereitung für mein neustes Langzeitprojekt zu Sexualität und Sprache, hat Maggie Nelson On Freedom veröffentlicht und in The Ballad of Sexual Optimism finde ich seitenweise Sätze für mich, wie diese:
«Each of us has our own particular body, mind, history, and soul to get to know, with all our particular kinks, confusions, traumas, aporias, legacies, orientations, sensitivites, abilities, and drives. We do not get to know these features in a single night, a year, or even a decade. Nor is whatever knowledge we gain likely to hold throughout the course of a life (or even a relationship, or a single encounter). None of us is born knowing how to manage our sexual drives and disappointments; none of us is born knowing how to contend with the various limitations, persecutions, and allowances of sexual freedom society has prepared for us prior to our arrival. We can work against noxious norms and laws that curtail sexual and reproductive freedom; we can create generatiopns of people less likely to be injured, persecuted, or driven to self-harm on account of gender or sexuality; we can educate each other about mutuality and communication, the location of the clitoris, and difference beyond a gender binary; (…) these are a few good starts. But each sexual exchange – particularly ones performed with partners you haven’t repeatedly had sex with, but even then – is going to resemble a certain wandering into the woods, because of the fundamental unknowabilty of ourselves and each other, and the open question of what any new interaction might summon.»
Mats Staub, Berlin, 8. Februar 2022